Skip to main content
Forside » Atlas guides » Sundhed » Sundhedsfaglige instrukser » J. Sådan dispenserer du medicin

J. Sådan dispenserer du medicin

Dato for ikrafttrædelse: 

Juni 2018

Dokumenttype: 

Instruks

Anvendelsesområde: 

Bosteder under Opholdssteder.dk 

Målgruppe: 

Alle medarbejdere, der doserer medicin  

Udarbejdet af: 

Sygeplejerske Eva Maria Beier

Ledelsesansvar samt godkendelse: 

Leder/direktør på bosted

Omhandler:

Børn, unge og voksne. (Omtales “unge”, med mindre der gælder særlige forhold vedr. alder)

Dato for seneste ajourføring:

August 2025

Indhold 

  • Formål 
  • Ansvar 
  • Fremgangsmåde ved fast medicin 
  • Ansvar og implementering 
  • Kontakt 

 

Formål 

  • At sikre at medarbejdere, med rettigheder til dette i Nordic Pas, kan dispensere et nyoprettet medicinpræparat i akutte situationer efter aftale med leder.  
  • At højne sikkerheden for den enkelte ung og sikre korrekt medicinhåndtering. 

 

Ansvar 

  • Det er normalvis altid sygeplejersken, der dispenserer medicin. 
  • I akutte tilfælde, fx hvor der skal opstartes medicin med det samme eller allerede næste dag, kan den medarbejder, der er på arbejde, dispensere efter aftale med leder, stedfortræder, teamkoordinator. 
  • Er det hverdag i dagtimerne, så kontakt altid sygeplejersken først. 
  • Se  afsnittet ”Ansvar” i instruksen E. Medicinhåndtering – Opholdssteder.dk

 

Fremgangsmåde ved fast medicin 

Følg denne fremgangsmåde for at dispensere medicin: 

 

 

  • Hvis ikke du selv har rettigheder til at oprette ny medicin i medicinskemaet, skal du kontakte din leder eller skrive et sundhedsnotat med: 
    • Navn på præparat 
    • Styrke 
    • Antal tabletter 
    • Behandlingslængde 
    • Fremadrettet plan 

 

  • Før dispensering:  
    • Fjern ringe, ur og håndledssmykker 
    • Ingen neglelak eller kunstige negle 
    • Vask og sprit hænder af  
    • Brug handsker under hele dispenseringen (max 20 min – skift herefter) 
    • Se instruksen C. Håndhygiejne – Opholdssteder.dk

 

  • Tjek medicinen: 
    • Er der medicin nok til hele dispenseringsperioden? 
    • Stemmer navn og CPR-nummer på medicinen med den unges oplysninger? OBS – hvis det er et håndkøbspræparat, skal du selv skrive den unges navn på medicinen 
    • Tjek udløbsdato 

 

  • Klargør medicinen: 
    • Sørg for at doseringsæsker er markeret med den unges navn og cpr-nummer. 
    • Er der allerede dispenseret medicin i ugeæsken, skal du starte i den der er i gang. 
    • Skriv dato for ugen udenpå ugeæsken  

 

  • Dispenser medicinen til det antal dage, der er ordineret, eller frem til næste sygeplejerske-besøg (dog max til 4 uger) 

 

  • Dokumenter i et ”Sundhedsnotat” i dagbogen, hvad der er dispenseret.  

 

  • Kontroller at antallet af tabletter i medicinskemaet er det samme, som antallet af tabletter i doseringsæskerne. 

 

  • Informer sygeplejersken ved at sende en besked om:  
    • At der er startet ny medicin 
    • Hvilket præparat der er startet 
    • Hvor mange dage du har dispenseret til  

 

Vær særlig opmærksom på: 

  • Medicin med forskellig dosis på forskellige dage 
  • Medicin der kun gives fx 1 gang i ugen 
  • Aftaler om op- eller nedtrapning af medicin  
  • Risikolægemidler. Se afsnittet i instruksen E. Medicinhåndtering – Opholdssteder.dk

 

Ansvar og implementering   

  • Leder/direktør for bostedet skal sikre, at der foreligger en skriftlig instruks om dispensering af medicin, som er kendt og anvendt af medarbejdere.    
  • Medarbejdere har ansvar for at arbejde i overensstemmelse med instruksen og for at kontakte leder/stedfortræder/teamkoordinator ved tvivl.     

 

Kontakt   

Akutte situationer:

Ved tvivl eller i akutte situationer kontaktes leder/stedfortræder/teamkoordinator.  

Kan der ikke skabes kontakt til leder, kontaktes sygeplejersken eller administrationen (i dagtimerne).  

  • Leder/stedfortræder/teamkoordinator – telefonnummer er på arbejdstelefonen  
  • Sygeplejersken – telefonnummer: 20 51 52 68  
  • Administrationen – telefonnummer er på arbejdstelefonen  

Sundhedsfaglig sparring i ikke akutte situationer:

Sygeplejersken kan kontaktes for ikke akutte spørgsmål via telefon, mail eller beskeder i Nordic Pas.  

 

Fandt du hvad du søgte?

Har du feedback til Atlas?