Skip to main content
Forside » Atlas guides » Sundhed » Sundhedsfaglige instrukser » B. Forebyggelse af smittespredning

B. Forebyggelse af smittespredning

Dato for ikrafttrædelse: 

Juni 2018

Dokumenttype: 

Instruks

Anvendelsesområde: 

Bosteder under Opholdssteder.dk 

Målgruppe: 

Alle medarbejdere, der varetager borgerrelaterede opgaver. 

Udarbejdet af: 

Sygeplejerske Eva Maria Beier

Ledelsesansvar samt godkendelse: 

Leder/direktør på bosted

Omhandler:

Børn, unge og voksne. (Omtales “unge”, med mindre der gælder særlige forhold vedr. alder)

Dato for seneste ajourføring:

August 2025

Indhold

  • Begrebsafklaring
  • Fremgangsmåde – forebyg smittespredning
  • Brug af værnemidler
    • Handsker
    • Engangsforklæde
    • Mundbind, beskyttelsesbriller og visir
  • Brug af vaskemaskine
    • Tøjvask i hverdagen
    • Tøjvask ved smitteudbrud
  • Rengøring
    • Normal rengøring
    • Rengøring under udbrud af smitsom sygdom
    • Slutrengøring efter udbrud af smitsom sygdom
    • Samtykke til rengøring på værelse
  • Udbrud af smitsom sygdom – kontakt Administrationen
  • Ansvar og implementering
  • Kontakt

 

Formål

  • Forebygge smittespredning af smitsomme sygdomme på bosteder under Opholdssteder.dk.

 

Begrebsafklaring

Infektionshygiejne:  Et fagligt begreb for arbejde, der har til hensigt at forebygge infektioner.

Desinfektionsmidler: Kemiske substanser, som dræber de sygdomsfremkaldende mikroorganismer.

Smittespredning: Når sygdomsfremkaldende mikroorganismer (virus, bakterier mv.) bliver overført fra et menneske til et andet.

Smitteveje: Måder mikroorganismerne overføres på. Det kan være gennem luften, ved host og nys eller gennem fysisk kontakt, hvilket oftest vil sige via hænderne. Der kan også ske smitte igennem forurenede genstande og tøj.

Værnemidler: Handsker, kitler, forklæde og lignende, som skærmer imod mikroorganismer.

 

Fremgangsmåde – forbyg smittespredning

I dette afsnit kan du læse om, hvordan du kan forebygge smittespredning ved at overholde retningslinjer for brug af værnemidler, tøjvask og rengøring.  

HUSK:

Den største kilde til smitte imellem mennesker er forurenede hænder. Derfor er det vigtigt, at alle medarbejdere følger instruksen for håndhygiejne. Se instruksen C. Håndhygiejne – Opholdssteder.dk

 

Brug af værnemidler

Handsker

Handsker skal bruges ved risiko for forurening og som personligt værnemiddel.

Det kan være ved:

  • Håndtering af medicin.
  • Opgaver hvor der er risiko for kontakt med blod, snot, spyt samt multiresistente bakterier.
  • Ved håndtering af fx brugt bestik, glas og tallerkener ved sygdomsramt ung/borger.
  • Håndtering af urent vasketøj.
  • Vådt og beskidt arbejde.

Anvendelse af engangshandsker:

  • Sprit altid hænder, før handsker tages ud af æsken.
  • Under arbejdet skal handskerne være hele.
  • Handsker skal straks tages af, når opgaven er løst.
  • Skift handsker mellem forskellige opgaver.
  • Fjern handsker ved at krænge manchetten ud over resten af hånden, sådan at indersiden vendes ud.
  • Sprit altid hænder efter handskebrug. Hvis hænderne er fugtige eller våde, skal de vaskes og tørres før afspritning.

Engangsforklæde

  • Skal anvendes ved risiko for forurening af medarbejderens eget tøj hvor der er risiko for at det bliver vådt eller udsat for stænk eller sprøjt.
  • Forklædet kan være uden ærmer, have korte eller lange ærmer.
  • De opbevares rent.
  • Efter brug krænges engangsforklædet af, så den forurenede del ikke forurener medarbejderens tøj.
  • Ved aftagning skal man være opmærksom på ikke at røre den forurenede yderside.
  • Engangsforklædet smides ud straks efter brug.
  • Der udføres håndhygiejne umiddelbart efter aftagning. Se instruksen C. Håndhygiejne – Opholdssteder.dk.

Mundbind, beskyttelsesbriller og visir

  • Mundbind sammen med beskyttelsesbriller eller visir anvendes ved risiko for stænk og sprøjt i ansigtet.
  • Mundbindet skal tilpasses ansigtet, når det tages på.
  • Næseklemmen tilpasses næseryggen.
  • Mundbindet smides ud efter brug og må ikke genanvendes.
  • Der udføres håndhygiejne, inden mundbindet tages ud af æsken, samt efter at mundbindet er smidt ud.
  • Beskyttelsesbriller/visir anbringes, så øjnene er dækket.
  • I nogle situationer er det bedst at bruge visir, så den unge kan se ansigtet på medarbejderen.
  • Flergangsbeskyttelsesbrille/visir rengøres (ved personligt visir) eller rengøres og desinficeres (ved deling mellem flere medarbejdere) efter brug.
  • Engangsbriller/engangsvisir smides ud efter brug.
  • Der udføres håndhygiejne efter brug.

  

Brug af vaskemaskine

Bostederne benytter sig af almindelige vaskemaskine. Da flere unge gør brug af samme maskine, stiller det nogle krav i forhold til at undgå smittespredning.

Tøjvask i hverdagen

  • Hver ung/borgers tøj vaskes separat.
  • Det rene tøj holdes adskilt fra det urene (vasketøjet).
  • Vasketøj håndteres sådan, at mikroorganismer ikke hvirvles op.
  • Medarbejderen skal bruge handsker ved kontakt med vasketøj – og er det forurenet af kropsvæsker, anvendes engangsforklæde/kittel, sådan at der ikke kan ske en forurening af medarbejderen.
  • Ved tøjvask af fx sengelinned, undertøj, håndklæder, snavsetøjssæk etc. samt tekstiler, der er forurenede med fx blod, sårsekret, afføring, urin eller lignende, anbefales vask på > 80 grader celsius.
  • En gang om ugen skal vaskemaskinen ’renses’ ved at køre en tom maskine på > 80 grader celsius, hvorefter låge og membran afvaskes med vand og sæbe samt desinficeres med et egnet middel, indeholdende mindst 70 % alkohol.

Oftest ordner den unge selv sit vasketøj, og medarbejderen kommer derved ikke i kontakt med hverken det rene tøj eller vasketøj. Medarbejderen skal sikre sig, at den unge overholder de hygiejniske retningslinjer, samt at vaskemaskinen renses hver uge.

Tøjvask ved smitteudbrud

  • Ved håndtering af urent vasketøj anvendes foruden handsker, ligeledes forklæde og mundbind.
  • Efter hver vask af den smittedes tøj, sengetøj eller håndklæder, ’renses’ vaskemaskinen ved at køre en tom maskine på > 80 grader celsius, hvorefter låge og membran afvaskes med vand og sæbe samt desinficeres med et egnet middel, indeholdende mindst 70 % alkohol.
  • Ved vask på 80 grader celsius eller derover, reduceres forekomsten af mikroorganismer i en sådan grad at der ikke sker smitteoverførsel.

 

Rengøring

Der gælder forskellige retningslinjer for normal rengøring i hverdagen og for rengøring i forbindelse med udbrud af smitsomme sygdomme på børne- og ungehjemmet.

Normal rengøring

Effektiv afbrydelse af smitteveje kan ske ved en høj kvalitet i udførelsen af rengøringen. På nogle bosteder er der ansat personale til rengøring. Andre steder er det medarbejdere, som står for den almindelige rengøring. Denne udføres med egnede rengøringsmidler.

  • Medarbejderne sikrer, at der er fyldt op med papirhåndklæder, sæbe og håndsprit.
  • Medarbejderne gør dagligt rent på overflader, som berøres hyppigt.

Rengøring under udbrud af smitsom sygdom

  • Kontaktpunkter som fx håndtag, vandhaner, toiletsæde, toiletskylsknap og kontakter til lys rengøres og desinficeres efterfølgende med egnet desinfektionsmiddel.
  • Øvrige vandrette flader i boligen (seng, stole, borde) rengøres.
  • Bad/toilet rengøres med almindelige rengøringsmidler og desinficeres efterfølgende med egnet desinfektionsmiddel.
  • Tæpper og møbler af stof støvsuges med støvsuger med HEPA-filter; støvsugerpose samt filter skiftes efter leverandørens anvisning.
  • Gulvet vaskes og desinficeres med egnet desinfektionsmiddel, hvis der har været spild, og efter behov.
  • Udvalgte kontaktpunkter på fællesarealer aftørres med egnet desinfektionsmiddel. Hyppighed og eventuel forudgående rengøring tilpasses den aktuelle situation og ung/borger.

Slutrengøring efter udbrud af smitsom sygdom

  • Bolig, møbler, udstyr samt bad/toilet rengøres med almindelige rengøringsmidler.
  • Efterfølgende foretages desinfektion af seng, stole, borde, vandrette flader og ovennævnte kontaktpunkter med egnet desinfektionsmiddel.
  • Tæpper og møbler af stof støvsuges med støvsuger med HEPA-filter; støvsugerpose og filter skiftes efter rengøringen. Støvsugere og andet rengøringsudstyr rengøres og overfladedesinficeres med egnet desinfektionsmiddel mellem rengøring ved hver borger.
  • Gulvet vaskes.
  • Dyne og hovedpude vaskes og/eller varmedesinficeres ved minimum 80°C, se NIR (Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer) om håndtering af tekstiler til flergangsbrug i sundhedssektoren.
  • Madrasovertræk rengøres og desinficeres, alternativt sendes madrassen til lavtryksautoklavering eller kasseres.
  • Øvrige tekstiler sendes til vask.

Samtykke til rengøring på værelset

Den unge skal give sit informerede samtykke til medarbejderen før rengøring på vedkommendes værelse. Gives dette ikke, må rengøring undlades. Samtykket dokumenteres i Nordic Pas i et sundhedsnotat. Se instruksen Sundhedsfaglig dokumentation.

 

Udbrud af smitsom sygdom – kontakt Administrationen

Administrationen er behjælpelig med at skaffe værnemidler og sikre egnede forhold til imødegåelse af smittespredning på bostedet. Ved større samfundsmæssige sygdomsudbrud/pandemier sørger Administrationen for løbende orientering.

Læs mere om håndtering af smitsomme i instruksen A. Den unges behov for behandling – hvad gør jeg ved sygdom? – Opholdssteder.dk

 

Ansvar og implementering  

  • Leder/direktør for bostedet sikrer, at der foreligger en skriftlig instruks for forebyggelse af smittespredning, som er kendt og anvendt af medarbejdere.   
  • Medarbejdere har ansvar for at arbejde i overensstemmelse med instruksen og for at kontakte leder/stedfortræder/teamkoordinator ved tvivl.    

 

Kontakt  

Akutte situationer:

Ved tvivl eller i akutte situationer kontaktes leder/stedfortræder/teamkoordinator. 

Kan der ikke skabes kontakt til nærmeste ledelse, kontaktes sygeplejersken eller administrationen (i dagtimerne). 

  • Leder/stedfortræder/teamkoordinator – telefonnummer er på arbejdstelefonen. 
  • Sygeplejerske – telefonnummer: 20 51 52 68. 
  • Administrationen – telefonnummer er på arbejdstelefonen. 

Sundhedsfaglig sparring i ikke akutte situationer:

Sygeplejersken kan kontaktes for ikke akutte spørgsmål via telefon, mail eller beskeder i Nordic Pas. 

 

Fandt du hvad du søgte?

Har du feedback til Atlas?