2 Forebyggelse af smittespredning - Opholdssteder.dk Opholdssteder.dk's Lager - Opholdssteder.dk - Lager til eventyr Skip to main content
Forside » Atlas guides » Sundhed » Sundhedsfaglige instrukser » 2 Forebyggelse af smittespredning

2 Forebyggelse af smittespredning

Dato for ikrafttrædelse: 

Juni 2018

Dokumenttype: 

Instruks

Anvendelsesområde: 

Bosteder under Opholdssteder.dk

Målgruppe: 

Alle medarbejdere, der varetager borgerrelaterede opgaver. 

Udarbejdet af: 

Sygeplejerske Eva Maria Beier

Ledelsesansvar samt godkendelse: 

Afdelingsledelsen

Dato for seneste:

Januar 2023

Formål.

Forebygge smittespredning af smitsomme sygdomme på bostederne under Opholdssteder.dk.

Begrebsafklaring.

Infektionshygiejne: et fagligt begreb for arbejde, der har til hensigt at forebygge infektioner.

Desinfektionsmidler: kemiske substanser, som dræber de sygdomsfremkaldende mikroorganismer.

Smittespredning: at sygdomsfremkaldende mikroorganismer (virus, bakterier mv) bliver overført fra et menneske til et andet menneske.

Smitteveje: måder mikroorganismerne overføres på. Det kan være gennem luften, ved host og nys eller gennem fysisk kontakt, hvilket oftest vil sige gennem hænderne.

Der kan også ske smitte igennem forurenede genstande og tøj.

Værnemidler: handsker, kitler, forklæde og lignende, som skærmer imod mikroorganismer.

Fremgangsmåde.

Instruksen omfatter håndhygiejne, værnemidler og vask af tøj samt retningslinjer ved udbrud af smitsom sygdom.

Håndhygiejne.

Den største kilde til smitte imellem mennesker er forurenede hænder. Derfor er det vigtigt, at alle medarbejdere følger instruksen for håndhygiejne, se instruksen ’Håndhygiejne’.

Handsker.

Handsker skal bruges ved risiko for forurening og som personligt værnemiddel.

Det kan være ved:

  • Håndtering af medicin.
  • Opgaver hvor der er risiko for kontakt med blod, snot, spyt samt multiresistente bakterier.
  • Ved håndtering af fx brugt bestik, glas og tallerkener ved sygdomsramt ung/borger.
  • Håndtering af urent vasketøj.
  • Vådt og beskidt arbejde.
Sådan anvendes engangshandsker:
  • Sprit altid hænder, før handsker tages ud af æsken med handsker.
  • Under arbejdet skal handskerne være hele.
  • Handsker skal straks tages af, når opgaven er løst.
  • Skift handsker mellem forskellige opgaver
  • Fjern handsker ved at krænge manchetten ud over resten af hånden, sådan at indersiden vendes ud
  • Sprit altid hænder efter handskebrug. Hvis hænderne er fugtige eller våde, skal de vaskes og tørres før afspritning.
Engangsforklæde
  • Skal anvendes ved risiko for forurening af medarbejderens eget tøj hvor der er risiko for at det bliver vådt eller udsat for stænk eller sprøjt.
  • Forklædet kan være uden ærmer, have korte eller lange ærmer.
  • De opbevares rent.
  • Efter brug krænges engangsforklædet af, så den forurenede del ikke forurener medarbejderens tøj.
  • Ved aftagning skal man være opmærksom på ikke at røre den forurenede yderside.
  • Engangsforklædet smides ud straks efter brug.
  • Der udføres håndhygiejne umiddelbart efter aftagning, se instruksen ’Håndhygiejne’.
Mundbind, beskyttelsesbriller og visir
  • Mundbind sammen med beskyttelsesbriller eller visir anvendes ved risiko for stænk og sprøjt i ansigtet.
  • Mundbindet skal tilpasses ansigtet når det tages på.
  • Næseklemmen tilpasses næseryggen.
  • Mundbindet smides ud efter brug og må ikke genanvendes.
  • Der udføres håndhygiejne inden mundbindet tages ud af æsken samt efter at mundbindet er smidt ud.
  • Beskyttelsesbriller/visir skal anbringes, så øjnene er dækket.
  • I nogle situationer er det bedst at bruge visir så den unge/borgeren kan se ansigtet på medarbejderen.
  • Flergangsbeskyttelsesbrille/visir rengøres (ved personligt visir) eller rengøres og desinficeres (ved deling mellem flere medarbejdere) efter brug.
  • Engangsbriller/engangsvisir smides ud efter brug.
  • Der udføres håndhygiejne efter brug.
Brug af vaskemaskine

Bostederne benytter sig af almindelige vaskemaskine. Da flere unge gør brug af den samme maskine, stiller det nogle krav ift. at undgå smittespredning.

Ved smitteudbrud på bostederne gælder:
  • Ved håndtering af urent vasketøj anvendes foruden handsker, ligeledes forklæde og mundbind.
  • Efter hver vask af den smittedes tøj, sengetøj eller håndklæder, ’renses’ vaskemaskinen ved at køre en tom maskine på > 80 grader celsius, hvorefter låge og membran afvaskes med vand og sæbe samt desinficeres med et egnet middel, indeholdende mindst 70 % alkohol.
  • Ved vask på 80 grader celsius eller derover, reduceres forekomsten af mikroorganismer i en sådan grad at der ikke sker smitteoverførsel.
I hverdagen gælder:
  • Hver ung/borgers tøj vaskes separat.
  • Det rene tøj holdes adskilt fra det urene (vasketøjet).
  • Vasketøj håndteres sådan, at mikroorganismer ikke hvirvles op.
  • Medarbejderen skal bruge handsker ved kontakt med vasketøj – og er det forurenet af kropsvæsker, anvendes engangsforklæde/kittel, sådan at der ikke kan ske en forurening af medarbejderen.
  • Ved tøjvask af fx sengelinned, undertøj, håndklæder, snavsetøjssæk etc. samt tekstiler, der er forurenede med fx blod, sårsekret, afføring, urin eller lignende, anbefales vask på > 80 grader celsius
  • En gang om ugen skal vaskemaskinen ’renses’ ved at køre en tom maskine på > 80 grader celsius, hvorefter låge og membran afvaskes med vand og sæbe samt desinficeres med et egnet middel, indeholdende mindst 70 % alkohol.

Oftest ordner den enkelte ung/borger selv sit vasketøj og medarbejderen kommer derved ikke i kontakt med hverken det rene tøj eller vasketøj. Medarbejderen skal sikre sig at den unge/borgeren overholder de hygiejniske retningslinjer, samt at vaskemaskinen renses hver uge.

Normal rengøring
  • Effektiv afbrydelse af smitteveje kan ske ved en høj kvalitet i udførelsen af rengøringen.
  • På nogle af bostederne er der ansat personale til rengøring, på andre er det medarbejdere på bostederne, som står for den generelle almindelige rengøring. Denne udføres med egnede rengøringsmidler. Medarbejderne på bostedet sikrer at der er fyldt op med papirhåndklæder, sæbe og håndsprit. Medarbejderen gør dagligt rent på overflader som berøres hyppigt.
Rengøring under udbrud af smitsom sygdom
  • Kontaktpunkter som fx: håndtag, vandhaner, toiletsæde, toiletskylsknap og kontakter til lys, rengøres og desinficeres efterfølgende med egnet desinfektionsmiddel.
  • Øvrige vandrette flader i boligen (seng, stole, borde) rengøres.
  • Bad/toilet rengøres med almindelige rengøringsmidler og desinficeres efterfølgende med egnet desinfektionsmiddel.
  • Tæpper og møbler af stof støvsuges med støvsuger med HEPA-filter; støvsugerpose samt filter skiftes efter leverandørens anvisning.
  • Gulvet vaskes og desinficeres med egnet desinfektionsmiddel, hvis der har været spild, og efter behov.
  • Udvalgte kontaktpunkter på fællesarealer aftørres med egnet desinfektionsmiddel, hvor hyppighed og eventuel forudgående rengøring er tilpasset den aktuelle situation og ung/borger.
Slutrengøring efter udbrud af smitsom sygdom
  • Boligen, møbler, udstyr samt bad/toilet rengøres med almindelige rengøringsmidler.
  • Efterfølgende foretages desinfektion af seng, stole, borde, vandrette flader og ovennævnte kontaktpunkter med egnet desinfektionsmiddel.
  • Tæpper og møbler af stof støvsuges med støvsuger med HEPA-filter; støvsugerpose og filter skiftes efter rengøringen. Støvsugere og andet rengøringsudstyr rengøres og overfladedesinficeres med egnet desinfektionsmiddel mellem hver borger.
  • Gulvet vaskes
  • Dyne og hovedpude vaskes og/eller varmedesinficeres ved minimum 80°C, se NIR (Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer) om håndtering af tekstiler til flergangsbrug i sundhedssektoren
  • Madrasovertræk rengøres og desinficeres, alternativt sendes madrassen til lavtryksautoklavering eller kasseres
  • Øvrige tekstiler sendes til vask
Samtykke

Den unge/borgeren skal give sit informerede samtykke til medarbejderen før rengøring på eget værelse. Gives dette ikke, må rengøring undlades og det skal dokumenteres i Planner4you i et sundhedsnotat (se instruks ’Sundhedsfaglig dokumentation’).

Ved udbrud af smitsom sygdom på bostedet kontaktes Administrationen

Administrationen er behjælpelig med; at skaffe egnede værnemidler og sikre egnede forhold til imødegåelse af, at begrænse smittespredning på bostedet. Ved større samfundsmæssige sygdomsudbrud/pandemier sørger administrationen for løbende orientering af bostedet.

Se evt. i fanen Fillagring -> medicin, sygdom og sundhed -> sygdomme -> smitsomme sygdomme, hvilke sygdomme der kan være tale om.

Ansvarlig.

Ledelsen skal sikre, at der foreligger en skriftlig instruks for forebyggelse af smittespredning på bostedet i Planner4you, som er kendt og anvendt af medarbejderne. Medarbejderne har ansvar for at arbejde i overensstemmelse med instruksen.

Fandt du hvad du søgte?