Dato for ikrafttrædelse:
Juni 2018
Dokumenttype:
Instruks
Anvendelsesområde:
Bosteder under Opholdssteder.dk
Målgruppe:
Alle medarbejdere, der varetager borgerrelaterede opgaver.
Udarbejdet af:
Sygeplejerske Eva Maria Beier
Ledelsesansvar samt godkendelse:
Afdelingsledelsen
Dato for seneste:
Januar 2024
Formål.
Styrkelse af patientsikkerheden.
Sikre at ansatte ved hvordan de skal agere i situationer, hvor den unge/borgeren har behov for behandling.
Fremgangsmåde.
Hvornår kontaktes hhv. 1-1-2, egen læge og vagtlæge?
1-1-2 kontaktes ved fx:
- Hvis en ung pludselig bliver meget dårlig, falder om, eller bliver bevidstløs læs også vejledning om hjertestop i Planner4you – Fillagring -> Medicin, sygdom og sundhed -> Hjertestop
- Allergisk reaktion, efter fx et insektbid eller madindtag hvor der er vejrtrækningsbesvær
- Hvis en ung bliver akut livstruende syg
- https://www.rm.dk/siteassets/sundhed/akut-sygdom/w_1907-ring-112.pdf
Egen læge – telefonnummer i Planner4you -> Kartotek -> Helbred, kontaktes indenfor åbningstiden ved fx:
- Fornyelse af recept
- Gennemgang af medicin
- Symptomer på sygdom som har varet i kortere eller længere tid
- Smitsomme sygdomme såsom: Børneorm, øjenbetændelse, fnat, osv. – se mere i afsnit længere nede
Vagtlæge telefonnummer:
Midtjylland: 70 11 31 31
Nordjylland: 70 15 03 00
Sydjylland: 70 11 07 07
Kontaktes udenfor egen læges åbningstid ved fx:
- Akut opstået sygdom
- Markant forværring af eksisterende sygdom
- Stærke smerter
- Skader, fx hvis man mistænker noget er brækket eller den unge/borgeren har slået hovedet
Kompliceret sygepleje
- Hvis den unge/borgeren skal i gang med mere kompliceret sygeplejefaglig behandling i form af sårpleje, injektionsbehandlinger, osv., så skal det koordineres med den behandlende læge så de kan få rekvireret hjemmesygeplejen i den pågældende kommune. Samtidig skal de unge/borgerne give samtykke til hjælpen.
Smitsomme sygdomme
- Hvis den unge/borgeren får en smitsom sygdom, så sørg for at isolér den unge, helst også med eget toilet, kontakt til egen læge i forhold til plan for sygdommen, husk god hygiejne og håndhygiejne
- Inde på statens seruminstituts hjemmeside – https://www.sst.dk/da/udgivelser/2020/smitsomme-sygdomme-hos-boern-og-unge kan man downloade folderen som PDF omkring smitsomme sygdomme
- Du kan også i Planner4you finde information om forskellige sygdomme, herunder de smitsomme: se i fanen Fillagring -> Medicin, sygdom og sundhed -> Sygdomme
Terminal behandling
- Hvis en af vores unge/borgere er i terminal behandling (et forløb hvor den unge/borgeren er døende indenfor en overskuelig fremtid) – da går kontakten via egen læge
- Det kan være der gennem lægen er henvist til hjælp fra hjemmeplejen eller klinik for lindrende behandling, alt afhængig af hvordan forløbet udvikler sig
Andre nyttige telefonnumre og links ved brug for hjælp
Region Midtjylland: https://www.sundhed.rm.dk/akuthjalp/
Region Nordjylland: https://rn.dk/Sundhed/Akut-sygdom
Region Syddanmark: https://regionsyddanmark.dk/patienter-og-parorende/akuthjaelp
Akut psykiatrisk hjælp: Ved behov for akut psykiatrisk hjælp skal du ringe til din egen læge eller lægevagten, som kan henvise dig til psykiatrisk modtagelse.
Psykiatrisk Rådgivningstelefon
Tilbyder hele døgnet anonym rådgivning til patienter og pårørende på tlf.
Region Midt: 78 47 04 70
Region Syd Odense: 99 44 91 40
Esbjerg: 99 44 67 00
Vejle: 99 44 77 90
Aabenraa: 99 44 56 59
Region Nord: 97 64 30 00
Bemærk at rådgiverne ikke kan yde behandling, lige som den unge/borgeren ikke kan blive indlagt via Rådgivningstelefonen, alternativt kan man kontakte Livslinjen som er landsdækkende på tlf. 70 20 12 01 imellem kl. 11.00-05.
Giftlinjen
Giftlinjen er en landsdækkende telefonrådgivning, hvor alle borgere kan ringe ind i tilfælde af forgiftning og få råd om førstehjælp og henvisning til videre behandling.
Telefon 82 12 12 12
Samarbejde med behandlingsansvarlig læge.
Alle unge/borgere på bostederne under Opholdssteder.dk er tilknyttet en praktiserende læge. Denne er noteret i den elektroniske journal under fanen ’Helbred’. Hvis de har kontakt med en speciallæge, er denne ligeledes noteret her.
Ansatte må tage kontakt til lægen, når den unge/borgeren (eller forældremyndighed hvis den unge er under 15år) har givet sit samtykke, fx ved opstået sygdom, medicingennemgang, receptfornyelse eller andet. Se også instruks for ’Informeret samtykke til sundhedsfaglig behandling’. Ansatte kan følge den unge/borgeren til lægen, men de unge/borgeren bestemmer selv, om den ansatte skal med ind til konsultationen med lægen.
Ved mundtlig ordination, ordinationsændringer, receptfornyelse og ophør af medicin fra læge, fx via telefon, SKAL det aftalte gentages af den ansatte for at sikre korrekt forståelse. Inden udlevering af medicinen skal den oprettes i medicinskema og dispenseres i medicinæske – se også instrukserne ’Medicinhåndtering’, ’Sådan lægger du medicinen ind i Planner4you’, ’Administration af medicin’ samt ’Sådan dispenseres medicinen’.
Hvis det drejer sig om ændringer i medicinen, da spørg lægen om det må vente til næste dispensering – vi undgår helst at rette i allerede dispenseret medicin.
Der oprettes videre plan for kontrol af virkning og evt. bivirkning af både medicinsk behandling, behandling af kroniske sygdomme samt lægens tilkendegivelser:
- Altid i et grundigt journalnotat som sundhedsnotat
- Fanen Sundhed -> ”oversigt over patientens sygdomme og funktionsnedsættelser og aftaler med behandlingsansvarlig læge” -> Inde i de diagnoser de unge/borgerne har kan dato for ny kontrol noteres og disse vil automatisk overføres til kalenderen.
- Fanen Sundhedsjournalen opdateres hvis der er nogle observationer der skal gøres ift. den unges sundhedstilstand
- Under samme fane Sundhedsjournalen kan der oprettes handleplaner på specifikke behandlinger og fokusområder relateret til et af de 12 sundhedsfaglige punkter. Sørg for at få skrevet det der skal dokumenteres på som enten indsatsmål, remindere på arbejdstelefonerne eller i jeres overlapssedler alt efter hvad fungerer bedst for jer – lav også altid et sundhedsnotat.
- Som udgangspunkt er det den der modtager ordinationen som udfylder det. Men hjælp kan hentes fra enten afdelingsleder eller sygeplejersken.
Den ansatte som er på vagt, har ansvar for at den unge/borgeren får den rette behandling i forhold til nyopstået ændring i dennes tilstand:
- Kontakte læge, se ovenfor
- Ved ulykke yde førstehjælp.
- Følge givne instruktioner fra kontaktede behandlere
- Kontakte afdelingsleder og informer om situationen, samt kontakt til forældre/værge
- Dokumentere i Planner4you, så tidstro som muligt. Se ’Instruks om sundhedsfaglig dokumentation’.
Ved tvivl kontaktes din afdelingsleder. Kan de ikke træffes, kan administrationen kontaktes i dagtimerne. Er det ikke noget der haster, kan der sendes spørgsmål til sygeplejersken via beskeder i Planner4you, på telefon 20 51 52 68 eller mail sygeplejerske@opholdssteder.dk.